AQUELLA DONA BAIXA AMB LA MELENA BLANQUINOSA



Fa set o vuit anys, a Barcelona, vaig conèixer a l’Asma Jahangir. Jo hi era acompanyant al Khalid Mahmood, amic meu paquistanès amb qui encara tinc una relació d’amistat. Ell viu ara a Paris i va venint a Tarragona. Un dia o altre, ens retrobem. Però torno amb l’Asma. 

Em va impactar molt aquella dona, advocada de professió i de vocació. Em va explicar que fa molts anys, quan era adolescent, ja va reclamar oficialment l’elecció de la delegada de la seva classe al col·legi perquè la considerava poc democràtica. Anys després, l’Asma es va convertir en un referent de l’activisme dels drets humans i en un dels personatges paquistanesos més importants de les últimes dècades. 

Abans de ser coneguda, però, va patir i de valent. Primer va dedicar-se a casos de família sense massa importància però llavors va agafar casos de violació i de persones que patien esclavatge. Algun jutge fins i tot li va recriminar que portés a la sala del tribunal a gent que no feia bona olor, intentant estigmatitzar als seus clients i també a ella. Però l’Asma no es va fer enrere ni va perdre la seva integritat.

La recordo com una dona petita però molt gran, amb un semblant calmat però una personalitat intensa i contundent, plena de decisió. Al final de la seva trajectòria, va treballar a les Nacions Unides i va arribar a ser presidenta de l’Associació de Juristes del Tribunal Suprem. Malgrat tot, mai va abandonar la seva defensa amb les persones més desafavorides que, segons em comentava el Khalid, esperaven a que ella arribés per atendre’ls i quan veien que se’ls apropava aquell personatge baixet amb la melena blanquinosa, respiraven amb tranquil·litat. 

Us en he parlat en aquest post, perquè avui he trobat uns apunts de quan la vaig conèixer. I els he buscat perquè m’ha trucat el Khalid dient-me que la propera setmana ve a Tarragona. Ell va mantenir una relació epistolar amb ella fins que l’Asma va morir, ara fa un mes. Conèixer a persones com ella aporta molta qualitat a la vida personal i intel·lectual.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

COSTA AVALL I SENSE FRENS

TRES POEMES ERÒTICS

ELS CÀNONS DE LA BELLESA