ELOGI DE L'OMBRA



És evident que Orient i Occident estan a anys llum en tots els sentits. Personalment, sóc un amant de la literatura àrab, un apassionat del seu cinema i tinc, des de fa molts anys, molt interès en les tradicions i formes de viure. També es evident que no és el mateix la vida i els hàbits a la Xina o al Japó, que a Turquia o Egipte, perquè l’Orient Pròxim, l’Orient Mitjà i l’Extrem Orient són com la nit i el dia. 

Us explico tot això per parlar-vos d’un llibre que havia llegit fa molts anys i que ara, editat en català, he tornat a gaudir i molt. “Elogi de l’ombra”, del Junichirò Tanizaki, és un assaig sobre la realitat de la vida oriental comprada amb el nostre món occidental. Escrita l’any 1933, aquesta obra no ha quedat massa endarrerida en el relat actual dels dos cantons de món. Seguim vivint de manera distinta, sense entendre’ns i, en el cas dels europeus, menystenint-los a ells al considerar-los menys evolucionats. Només considerem modernitzats als japonesos i pensem que els xinesos treballen poc i amb mà d’obra molt barata. Estem carregats de tòpics i estereotips que, sovint i en tots els casos sempre per desconeixement, són falsos. 

De les moltes lectures encertades que fa Tanizaki al seu llibre, n’he volgut destacar una per a compartir-la amb vosaltres. Però us aconsello que compreu el llibre. És fàcil de llegir, molt agradable, i us aportarà molt de coneixement. 

FRAGMENT: 

En realitat, la bellesa d'una habitació japonesa, produïda únicament per un joc sobre el grau d'opacitat de l'ombra, no necessita cap accessori. A l'occidental que ho veu li sorprèn aquesta nuesa i creu estar tan sols davant uns murs grisos i desproveïts de qualsevol ornament, interpretació totalment legítima des del seu punt de vista, però que demostra que no ha captat en absolut l'enigma de l’ombra.

Però nosaltres, no contents amb això, projectem un ampli ràfec a l'exterior d'aquestes estances on els raigs de sol entren ja amb molta dificultat, construïm una galeria coberta per allunyar encara més la llum solar. I, finalment, a l'interior de l’habitació, els shòji (portes corredisses de fusta) no deixen entrar més que un reflex tamisat de la llum que projecta el jardí.

Ara bé, precisament aquesta llum indirecta i difusa és l'element essencial de la bellesa de les nostres residències. I perquè aquesta llum gastada, atenuada, precària, impregni totalment les parets de l'habitatge, pintem a propòsit amb colors neutres aquestes parets arrebossades. Tot i que que s'utilitzen pintures brillants per a les càmeres de seguretat, les cuines o els passadissos, les parets de les habitacions gairebé sempre s’enguixen i molt poques vegades són brillants. 


Perquè si brillessin, s'esvairia tot l’encant subtil i discret d'aquesta escassa llum. A nosaltres ens agrada aquesta claredat tènue, feta de llum exterior i d'aparença incerta, atrapada en la superfície de les parets de color crepuscular i que conserva tot just un últim alè de vida. Per a nosaltres, aquesta claredat sobre una paret, o més aviat aquesta penombra, val per a tots els ornaments del món i la seva visió no ens cansa mai.

---

Sobre Junichirò Tanizaki, autor de qui he llegit altres obres, us comento que va néixer l’any 1886 a Tokio en una família ben posicionada que va perdre la seva fortuna quan va morir l’home de la casa, l’avi de l’escriptor. Traslladats a un poblet dels afores, Tanizaki va dedicar-se a l’ensenyança en una casa d’una gent rica. Va ser tot un expert en les festes populars i la cultura ancestral japonesa, o en la seva literatura i en la xinesa. Si us agrada “Elogi de l’ombra”, podeu seguir amb “La història d’un cec”, els “Contes d’amor” o els “Set contes japonesos”.  

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

COSTA AVALL I SENSE FRENS

TRES POEMES ERÒTICS

ELS CÀNONS DE LA BELLESA