RENOVAR-SE PER SEGUIR CONDUINT BÉ
De totes les
assignatures pendents que els queda cada any a les administracions, i als seus
organismes autònoms, caldria recuperar una bona intenció, proposta millor dit,
que va llençar a finals del 2013 la Dirección General de Tráfico (DGT). Es
tractaria de realitzar una prova als conductors perquè puguin renovar el seu
carnet de conduir.
S’entén que amb
el pas dels anys es perden certes nocions de la senyalística que permet
circular en ordre per carrers, carreteres, autovies i autopistes. Refrescar la
memòria als qui condueixen seria doncs, sota el meu parer, una iniciativa molt
útil per,de pas, garantir la seguretat de tothom.
Perquè a la
pèrdua de les nocions essencials apresses i saber què volen dir totes les
senyals hi hem de sumar - i és així per més que es molesti el lector - la
pèrdua dels bons hàbits de la conducció. Molts conductors condueixen a diari
els seus vehicles fent nombroses infraccions, saltant semàfors en vermell, no
fent cas de moltes de les senyals i, en conseqüència, posant en perill als
altres conductors amb qui comparteixen asfalt.
L’excés de velocitat
a les rotondes, espais on no es respecten entrades o sortides, prioritats de
pas o l’ordre i posició dels carrils, és una mostra del perill a que els mals
conductors exposen als altres. Saltar-se els límits de la velocitat és fet
habitual com també ho és anar badant i parlar pel mòbil o amb l’acompanyant
sense mirar al davant. I com aquestes, imprudències, les que vulguis i moltes
més. Aparcar en doble fila, al mig de qualsevol carrer posant els quatre
intermitents, als passos de vianants o als aparcaments de motos també formen
part de la llista de gestos intolerants a sancionar amb contundència per acabar
amb ells.
La mitjana d’edat
de les persones que moren a les nostres carreteres és de 46 anys però
mai es parla dels danys col·laterals que originen amb els seus accidents:
persones innocents que queden malferides, pateixen minusvalideses o, en el
pitjor dels casos, també perden la vida.
La proposta de la
DGT passa per fer aquesta mena de prova als conductors majors de 40 anys . I
aquí divergeixo perquè els més joves, que fa quatre dies que tenen el carnet,
també són, en alguns casos, uns kamikazes del volant. Sempre es culpa a la gent
gran d’exercir una mala conducció però sovint els qui els culpen són els
primers que haurien de callar.
Per tant, sí que
caldria que cada conductor passés de nou per unes proves cada cert temps, posem
cinc anys, per refrescar-se la memòria i, sobretot, per recuperar aquella bona
consciencia i respecte que un té quan li acaben de donar el carnet.
Comentaris