DIARI D’ALTAMURA (3): CAVA PONTRELLI LIBERA


La Cava Pontrelli és una cantera de pedra abandonada a les afores d’Altamura. La diferencia amb la resta de canteres del món rau en que la de Pontrelli té al seu interior, a la gran esplanada que la composa, milers i milers de petjades de dinosaures que van viure a la zona fa uns 70 milions d’anys. Parlo de petjades com la que veieu a la foto, d’empremtes de diferents especies de dinosaures que estan localitzades però, trist i lamentablement, no es poden veure d’a prop. L’entrada a la Cava Pontrelli és prohibida. 


El terreny de la cantera, abandonada com deia abans, és de propietat privada. I les autoritats no posen massa interès en pressionar als propietaris per aconseguir que es comenci a fer a aquest espai la intervenció arqueològica i antropològica que li toca. Tot i que ara és prohibit entrar a la Cava Pontrelli , el passat dissabte 19 de juny, diversos participants al festival cultural d’Altamura varem entrar-hi per veure-ho tot molt millor. (aquesta segona foto és ja a l’interior) 

Us garanteixo que la sensació de passejar per un espai immens com aquell, i estar envoltat de petjades dels dinosaures que van habitar-hi fa tants milions d’anys, et transporta a un estat mental i anímic desconegut. Formes part de la història, notes quelcom especial a l’aire que respires, imagines com devia ser allò al seu moment primari... els pèls se’t posen de punta i un calfred agradable i estrany et recorren el cap, el coll i l’esquena. 



Abans de marxar de la Cava Pontrelli vaig agafar dues petites pedres que havien caigut dins d’una de les petjades dels dinosaures. Una la vaig portar fins a casa i l’altra li vaig donar al Bartolomeo Smaldone el passat dimarts, quan em va acompanyar a l’aeroport de Bari. Li vaig explicar on l’havia trobat i va entendre que aquella petita pedra sense importància visible, era un nexe d’unió entre ell i jo, entre la història i nosaltres. 

El col·lectiu cultural Spiragli, que presideix ell i que formen moltes altres persones, fa anys que lluiten per aconseguir que la Cava s’alliberi i es pugui obrir algun dia al públic, un cop hagi estat investigada a fons tota la zona. Per això el lema que utilitzen és “Cava Pontrelli Libera”. I jo estic amb ells.  La tercera foto és la del grup de persones que varem entrar a la Cava.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

COSTA AVALL I SENSE FRENS

TRES POEMES ERÒTICS

ELS CÀNONS DE LA BELLESA