LA FORTUNA DE CARL ORFF
Hi ha certa música que et provoca unes sensacions úniques al cos a la ment. L’opera Carmina Burana és un cas. La força amb que s’obre aquesta creació, i el ritme que manté mentre es desenvolupa, costen molt de trobar a la música clàssica.
Carmina Burana està basada en una col·lecció
de cants goliards del segle XII que es van trobar en una ciutat alemanya set
segles després. Curiosament, tot i que aquesta opera formi part de l’imaginari
de la música clàssica, és una obra recent que es va estrenar per primer cop el
1937.
Encara és més curiós allò que l’envolta a ella
i al seu autor. El compositor alemany Carl Orff, el pare de la criatura, va
triomfar en ple auge del règim nazi de Hitler. Això, òbviament, obre un fort
debat on s’ha de mesurar bé allò que es diu i, sobretot, on cal separar la majestuositat
de l’opera creada del modus vivendi del seu autor.
Ara, vuitanta anys més tard de la seva primera
posada en escena, es comença a posar en dubte la qualitat humana d’Orff però
ningú fa trontollar la qualitat musical de la seva principal creació. Passaran
molts segles més i Carmina Burana serà part indiscutible de la història musical
mentre ell, el mestre, pot perdre el paper que ha tingut fins ara.
O Fortuna, com canta el primer acte de l’opera.
Ella decidirà... però de moment la gaudim.
Comentaris