SEMPRE ENS QUEDARÀ EL TEU CINEMA

No era jove de cos però si que ho era d'ànima i esperit. Ens ha deixat Ingmar Bergman, el director de cinema suec que va guanyar 4 Oscars per la pelicula Fanny i Alexander, 1 Oscar per El manantial de la doncella i una altra estàtua de Hollywood per Como en un espejo. Tenia 89 anys i ha deixat enrere una vida intensa a nivell cinematogràfic i personal (cinc dones i nou fills). Bergman no era un director de grans masses. De fet era un d'aquests personatges estranys que fan cinemes i que omplen les estanteries de gent que, com jo, estimem el cinema lent i diferent. Antonioni, Wenders, Leconte, Rohmer, Kieslowski o Greenaway son altres dels meus referents de la gran pantalla tot i que sempre els veig a la petita pantalla del menjador. Sigui com sigui, Bergman passarà a la historia per haver fet un cinema intim, per crear personatges que son massa tranquils o massa neuròtics, per aportar-nos paisatges desconeguts mai transitats abans del rodatge dels seus films. Un estiu amb la Mònica és una de les meves preferides i per això he volgut penjar un fragment d'aquesta joia. Per cert, també és molt recomanable la pel·lícula "Los niños del domingo" que dirigeix el seu fill, Daniel Bergman, basant-se en el guió del seu pare. Per acabar, per als amants de la bona lectura, podeu comprar el llibre Linterna mágica, les seves memòries.

Comentaris

Unknown ha dit…
Un merescut homenatge!
Oscar Ramírez ha dit…
Si però em sap greu perquè ara es posarà de moda i tothom voldrà veure les seves pel·licules i, el que és pitjor, anirà d'entés sobre la seva vida i obra. Coses que passen però que no m'agraden.
g! ha dit…
Em pregunto quins directors en actiu deixaran petjada quant no hi siguin...segurament Milos Forman o Woddy Allen i perquè no Steven spielberg, Martin scorsese, Oliver Stone, David linch, Francis Ford Coppola...
ostres, he començat el comentari pensant que la llista seria molt curta, però m'adono que a pesar de les pel·licules que ens venen el cinema gaudeix de bona salut, un altre cosa és la industria cinematogràfica.

Per altre banda, tampoc trobo malament que la gent es posi a veure les seves pel·licules, una mica artificial, però mai és tard de veure bon cinema.

Per cert, felicitats pel bloc :-)
Oscar Ramírez ha dit…
Suposo que la llista serà llarga. La que tu has fet la formen directors més coneguts i la que jo feia era de director menys famosos però hi ha un punt en comú. Fan pel·lícules i tenen el seu públic. Hi ha també un fet obligat: cal retre homenatge quan son vius i no pas morts i, sobretot, saber destriar entre les seves grans obres i les més fluixes. Com deies tu, una cosa és el cinema i l'altra la màquina de fer diners EEUU.
No sé si heu pogut veure "El huevo de la serpiente". Em va costar un ou trobar-la, no apareixia enlloc, fins i tot vaig arribar a du8btar que fos de Bergman.
Hola Òscar,
No em siguis el·litista, home. Ja sé que quan alguna cosa acava sent molt íntima molesta que es massifiqui, però no pateixis amb Bergman...el director de "PERSONA" mai no podrà ser massiu.
M'afegeixo al teu homenatge (per cert, també ha mort Antonioni)

Dues anècdotes: "EL MANANTIAL DE LA DONCELLA" és, juntament amb "EL HOMBRE ELEFANTE" la única pel·lícula que m'ha fet plorar (i això que encara no havia sigut pare d'una filla)
L'altra: "FANNY Y ALEXANDER" em feia una por terrible quan era nen, però no podia deixar de veure-la cada Nadal quan la feien. Era un curiosa fascinació.
Fa uns anys el C33 va posar tota la seva filmografia. Espero que ho tornin a fer perquè em vaig quedar sense poder gravar algunes
Per cert, sempre he trobat equivocada la disjuntiva cinema de debò-indústria com si fossin elements incompatibles.
És més, si el 10% del cinema nordamericà té molta qualitat malgrat un 90% de "metralla" és gràcies, precisament, a la seva indústria.
Sense ella és impossible fer reconstruccions d'època dignes o pagar als millors guionistes que volen trure profit del seu talent.

Un talent que es descobreix sempre amb baixos pressupostos i que després queda recompensat (només cal pensar en Spielberg i com va començar)
El sistema espanyol, subvencionat, és endogàmic i només protegeix a una èlit mediocre.
Els joves bons han de marxar per veure premiat el seu talent (gairebé sempre amb suport de la indústria americana)
Ells fucionen així: a Sundance es busquen els grans talents i aquests passen a cobrar grans quantitats quan demostren aquest talent.
Aquí la cosa funciona així: com només es fa cine subvencionat, només el poden fer els amics dels polítics.
Oscar Ramírez ha dit…
Josep Maria, la pel·lícula que dius no l'he vist.
Alejandro et dono tota la raó. Has fet una molt bona diàgnosi del cinema espanyol tot comparant-lo amb l'americà. Per cert, no sabia res de la mort d'Antonioni del qual he vist moltes pel·licules. Em quedo amb una que va fer a mitjes amb el Wim Wenders. Es diu Más allá de las nubes. La vaig haver d'anar a llogar a Barcelona, portar-la a Tarragona perquè em fessin una còpia i tornar-la.
Quan estudiava a la uni, vaig tenir el primer contacte amb el cinema d'Antonioni. Era Blow up i tot i ser d'un italià està catalogada com a pionera del "free cinema" anglès. recordo que sortien els Yardbirds actuan en directe a la peli. En aquell moment em va impressionar molt, ara prefereixo MÁS ALLÁ DE LAS NUBES. Efectivament, obra mestra
Oscar Ramírez ha dit…
És una meravella del cinema. Cada cop que en parlo, recordo tots els moments. Ens parlem.

Entrades populars d'aquest blog

COSTA AVALL I SENSE FRENS

ELS CÀNONS DE LA BELLESA

TRES POEMES ERÒTICS