L’ARTISTA I LA MUSA
Hi ha documents que costa trobar però al final
els acabes aconseguint. És el cas de la pel·licula “La bella mentirosa”, creada
el 1991 per Jacques Rivette i amb un repartiment de luxe. Amb la presència de
la bellíssima Jane Birkin ja en tindria prou però el director va decidir posar
encara més bellesa – si és que es podia – amb la incorporació de la Emmanuelle
Béart.
La pel·lícula narra la història, fosca i
tenebrosa, d’un pintor i la seva model. I també el desig de la pintura a través
del cos, la resurrecció de les teles abandonades i el renaixement de la
consciencia de l’artista que era perdut en el seu caos.
La possessió entre la model i l’artista arriba
a límits insospitats com s’argumenta en algun punt concret:
-La voy a romper. Voy a hacer que abandone
su cuerpo, que salga de su carcasa.
-Pensaba que ya lo había logrado.
-¿Eso creía? ¿De verdad creía que me bastaría con lo que me ofrece? Quiero saber, quiero ver lo que tiene dentro.
-¿Y para eso tengo que quedarme así?
-Usted no es libre ni yo tampoco.
-Yo no soy nada. No hago nada. No quiero nada. ¡Es el cuadro el que quiere! Usted y yo estamos metidos dentro, será un huracán, una catarata, un abismo...
-Ya no siento mi cuerpo.
-Yo tampoco.
-Pensaba que ya lo había logrado.
-¿Eso creía? ¿De verdad creía que me bastaría con lo que me ofrece? Quiero saber, quiero ver lo que tiene dentro.
-¿Y para eso tengo que quedarme así?
-Usted no es libre ni yo tampoco.
-Yo no soy nada. No hago nada. No quiero nada. ¡Es el cuadro el que quiere! Usted y yo estamos metidos dentro, será un huracán, una catarata, un abismo...
-Ya no siento mi cuerpo.
-Yo tampoco.
En cinema, la ficció pot ser la pell o la
disfressa, tal volta la màscara. Tot depèn de la dosi que hi posi el director i
de la porció de la irrealitat que vulguem consumir nosaltres. Els personatges
poden ser irreals o esdevenir en nosaltres. No us heu clos mai dins d’una
escena inventada? No viviu amistançats amb la ficció si aquesta és dòcil i
propera?
La vostra escena té altres sortides o paisatges: una sessió
de fotos que creieu destruïda i que encara existeix, el vostre cos nu voltant
per ulls ara llunyans i tant propers en altres dies. L’artista i la musa mai
perden el desig.
Comentaris