LIUDMILA BEU DE LES FONTS DE LA IRÉNE
Aconseguir que un autor et porti a un altre,
sigui en l’àmbit literari o musical, cinematogràfic o artístic, és bàsic. Fer
xarxa suposa tenir més vida i nodrir-te mes i millor. Hem d’aprendre cada dia
alguna cosa nova o som morts.
La Liudmila Petrushevskaia, de qui vaig escriure en aquest post i amb qui vaig estar fa pocs dies, em va parlar d’una escriptora de qui ella, segons em
deia, ha après molt. Cadascú té les seves fonts i la Liudmila ha begut de la
saviesa de la Irène Némirovsky, una escriptora russa amb una història ben
peculiar.
Nascuda a Kiev i d’origen jueu, la Iréne
(foto) va començar a escriure de molt jove. La seva obra destaca per la
qualitat literària, per la facilitat en crear estats i paisatges, en dotar als
personatges protagonistes i secundaris de tots els elements necessaris. El 13 de
juliol del 1942, els nazis la van capturar i deportar al camp de concentració d’Auschwitz
on va morir un mes desprès a causa del tifus. Tenia 39 anys.
Potser per la curta i intensa vida que va tenir
Némirovsky, la Liudmila l’admira encara més. En parla molt sovint i molt bé.
Avui, com a mi la Liudmila m’ha captivat, comparteixo l’inici d’una de les
principals obres de la Iréne, una que es diu “El vino de la soledad”. És aquest:
En la
región del mundo donde había nacido Elena Karol, el atardecer se anunciaba con
una espesa polvareda que giraba lentamente en el aire y luego volvía a posarse
en la tierra con el relente nocturno. Una turbia luz rojiza vagaba por la
franja inferior celeste. El viento llevaba a la ciudad los aromas de las
llanuras ucranianas, un tenue y acre olor a humo y la frescura del agua y los
juncos que crecían en las márgenes del Dniéper...
Comentaris