MAI N'HI HA PROU SI CREUS QUE NO EN TENS SUFICIENT


De nou Montaigne, un cop més. No me’n puc estar de rellegir, amb certa constància, els seus assajos. Em succeeix que, veient una imatge o una situació, em venen a la ment parts de la seva obra. I llavors les cerco, no m’aturo fins que trobo aquella referència o detall que el cap em demanava.

Avui ha estat un impacte visual que evidenciava mala educació combinada amb primitivisme dels qui l’exercien. Perquè es pot ser mal educat però tenir unes formes mínimes o convertir-se, directament, en un minus habens. Montaigne m’ha resolt de nou el conflicte interior amb les seves paraules. És evident que mai n'hi ha prou si tu creus que no ens tens suficient... sempre i quan siguin coses i fets que sumin en el creixement interior. Ell diu:

Diría con gusto que así como las plantas se ahogan por demasiada agua, y las lámparas por exceso de aceite, también demasiado estudio y materia afectan la actividad del espíritu, el cual, agarrado y embarazado por una gran diversidad de cosas, ya no es capaz de desenredarse; y que esta carga lo tuerce y aplasta. Pero es al revés: pues nuestra alma se amplía a medida que se llena; y por los ejemplos de los viejos tiempos se ve, por el contrario, como hombres capaces de manejar los asuntos públicos, grandes capitanes y grandes consejeros en asuntos de estado, fueron al mismo tiempo muy sabios.

Y en cuanto a los filósofos retirados de toda ocupación pública, también algunas veces fueron, de verdad, despreciados en las libres comedias de sus tiempos, pues sus opiniones y maneras los hacían ridículos. ¿Los queréis convertir en jueces de los derechos de un proceso, de las acciones de un hombre? Están listos para ello. Siguen tratando todavía de saber si hay vida, si el movimiento existe, si el hombre es distinto a un buey, qué es obrar y sufrir, que clase de bichos son las leyes y la justicia.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

COSTA AVALL I SENSE FRENS

ELS CÀNONS DE LA BELLESA

TRES POEMES ERÒTICS